Dit is een meditatie bang in het donker voor kinderen. Je kunt deze voorlezen als je kind naar bed gaat of een periode iedere avond als het slaapt zodat je kind het veilige gevoel helemaal op kan nemen in het onderbewuste. Je kunt het verhaal ook opnemen zodat je kind er naar kan luisteren wanneer het maar wil en je het ook aan kunt passen, precies zoals het bij jouw kind past.

 

 

Meditatie bang in het donker

Doe je ogen maar dicht en stel je voor dat je dat je in je eigen bed ligt. Misschien lig je dat ook wel dus is dat lekker makkelijk. Is alles helemaal goed? Anders beweeg je nog een beetje je lichaam zodat het nog fijner wordt. Ik vraag me af waar jij als eerste een heerlijk warm rustig gevoel begint te voelen. Is het in je voeten en in je tenen? Of misschien in je handen en je vingers? Is het in je onderbenen of in je bovenbenen? Waar je het ook als eerste begint te voelen, geniet maar van het fijne gevoel. Misschien tintelt het een beetje, is het lekker warm.

Op je gemak en veilig in je eigen bed

Je ligt lekker warm in je eigen bed in je eigen kamer die de veiligste kamer op deze wereld is. De muren zijn gemaakt van de allersterkste stenen die er zijn. De ramen zijn van heel stevig glas gemaakt en je deur is de dikste die er is. Je kamer is helemaal jouw veilige plek. Waar alleen mensen en dieren mogen komen die jij er wilt. Maar nu ben je helemaal alleen en voel je je helemaal op je gemak en veilig.

Steeds kalmer en rustiger

Laat je ademhaling maar helemaal rustig worden. Je ademt diep in en heel langzaam weer uit. Heel ontspannen en veilge lucht adem je door je lichaam. Zo voel je je steeds kalmer en rustiger worden. Je voelt je helemaal veilig en kalm in je eigen kamer die de veiligste kamer van de wereld en mischoen wel van het hele heelal is.

Bang in het donker? een beschermdier houdt de wacht

Terwijl je veilige rustige lucht in en uit blijft ademen zeg je tegen jezelf, ik voel me veilig. Ik voel me helemaal rustig en veilig. En het wordt nog kalmer in je. En als het donker wordt en tijd om te gaan slapen, voel je een heerlijke lome slaperigheid over je komen. Je gaat in je favoriete houding liggen om heerlijk weg te dromen naar dromeland. Hier wachten de fijnste dromen op je waarin je de fijnste avonturen gaat beleven. En misschien vind je het prettig om een beschermdier naast je bed te hebben dat de wacht over je houdt in de nacht.

Bijvoorbeeld een grote sterke tijger, een beer of juist en lief aapje of konijntje. Je eigen hond of poes of hamster kan natuurlijk ook. Als dat zo is, komt het dier je nu naar je toe om je te begroeten. Helemaal vanzelf zodat je weet wie jouw beschermdier is. Het zal er altijd voor je zijn zo lang jij dat wilt.

Dan kun je nu deze rust helemaal meenemen naar het hier en nu zodat je weet dat je altijd veilig bent, zowel overdag als in de nacht, als het donker is en de sterren aan de hemel en je krachtdier en je veilige kamer over je waken.

Download ook de gratis visualisaties: Met een beetje hulp voel je je beter en lees de  praktische: Tips voor kinderen die bang zijn in het donker.

Deel dit artikel met je netwerk wanneer je denkt dat het waardevol voor hen kan zijn. Klik op één van de social media knoppen om het te delen.