Vorige keer heb je kunnen lezen over Elise, die naar me kwam omdat ze bang was in het donker. Weet je het nog? Als je het vergeten bent, klik dan even op de link Elise is bang in het donker. Overdag was er niets aan de hand, dan was Elise de dapperste van de klas. Maar als het donker werd, veranderde alles. Onder haar bed konden beren en leeuwen zitten en in de hoeken van haar kamer zat een spook. Herken je dat? Lees dan hier de tips bang in het donker, zodat je weer heerlijk rustig kunt gaan slapen.

Tips bang in het donker

Kom erachter waar je precies bang van bent.

Doe dit overdag zodat het niet eng is. Maakt je huis vreemde geluiden in de nacht? Hoor je inbrekers of krakende deuren? Overdag zie je van alles en daardoor let je minder op alle geluiden die er zijn. In je donkere slaapkamer zie je natuurlijk veel minder en ga je meer aandacht besteden aan de geluiden die er zijn. De geluiden zijn er dus altijd al, alleen ben je dan veel alerter en geconcentreerder op de geluiden.

Denk logisch!

Als je weet waar je bang van bent, gebruik dan je logica. Veel kinderen (en ook volwassenen kunnen er last van hebben!) hebben heel veel fantasie en kunnen kleine dingen vreselijk eng maken. Ben je bang van inbrekers? Ja? Doe dan je slaapkamerraam dicht in de avond en bedenk dat als er iemand in zou breken dat dat een heleboel herrie zou maken en je dat wel zou horen. En kijk voor je naar bed gaat in je kast en onder je bed of alles veilig is!

Denk aan andere dingen.

Als je in bed ligt en je wilt in slaap vallen, kijk dan is of je alleen maar aan leuke dingen kunt denken. Aan de leuke dingen die je morgen gaat doen. Of maak een lijst van de dingen die je mee gaat nemen op vakantie (ook al duurt dat misschien nog een hele poos). Je kunt vast wel iets leuks bedenken waaraan jij wilt denken zodat je niet meer aan iets engst denkt. Je kunt ook naar muziek luisteren op je mp3 speler. Of download van de site de visualisaties die rustgevend zijn en bij angsten kunnen helpen: met een beetje hulp voel je je beter

Probeer met humor aan je angst te denken.

Als je kunt lachen om je angsten verdwijnen ze. Denk bijvoorbeeld dat de monsters op een grappig muziekje dansen. Of dat je de inbrekers een slagroomtaart in hun gezicht gooit.

Vraag of een goede vriend(in) komt logeren.

Zodat je erover kunt praten als je bang bent. Vaak helpt erover praten al een heleboel. Soms kan iemand die jou goed kent je helpen je angst ergens voor op te lossen. Als je een tijdje samen (met bijvoorbeeld je broer of zus) op een kamer slaapt, kun je eraan wennen om in het donker te slapen en dan gaat het opeens vanzelf!

Bedenk dat een inbreker of monster ook niks kan zien in het donker.

En een hoop herrie zou maken omdat hij overal tegenaan botst of over struikelt. tips voor als je bang bent in het donker

Doe een nachtlampje aan. Dan durf je je bed uit als het nodig is en verdwijnen enge schaduwen. Of neem een zaklamp mee in bed, daar kun je meteen dat enge monster mee verblinden. Maak een sterrenhemel met lichtgevende sterren op je plafond.

Kijk niet naar een spannende film of lees geen griezelboek voor je gaat slapen.

Neem je huisdier in bed zodat je je helemaal veilig voelt.

Zij laten het je wel weten als ze iets horen dat niet goed is. Als je geen huisdier hebt of het niet op je bed mag slapen van je ouders, laat dan je favoriete stoere en sterke knuffeldier de wacht houden bij je bed.

Soms lijken dingen in het donker groter dan overdag.

De televisie of kast kan dan groter of enger worden of zelfs van vorm veranderen. Dit komt allemaal door je fantasie. Ze zijn in het echt nog steeds hetzelfde als overdag!

Welke tip vind jij het best of heb jij een tip die andere kinderen kan helpen? Deel het in het commentaarveld hieronder!

Deel dit artikel met je netwerk wanneer je denkt dat het waardevol voor hen kan zijn. Klik op één van de social media knoppen om het te delen